Strategisk Telekompetanse

Ledelse, slik vi ser det

dagens agenda

Ledelse - god eller dårlig?
Hvordan gjøre ledelse enklere?
Resultatledelse som virkemiddel
til enklere og bedre ledelse
 

ledelse er å vise vei!

Led betyr vei, retning, spor – til gode resultater

To viktige verktøy i ledelsesarbeidet :

Mål er siktepunkter å arbeide mot, beskrivelser av ønskede resultater

Verdier er rammer for hva som går og ikke går i valg av virkemidler på vei mot mål!

Byggestener i god ledelse!

Vårt menneskesyn styrer hvordan vi driver ledelse:

Tillit til og tro på at folk selv kan ta ansvar og initiativ
Betydningen av involvering, engasjement og samarbeid
Behov for respekt og tilhørighet
Gjøre folk selvstendige og trygge

Dårlige lederes forbannelse er manglende
evne til å utnytte menneskelige ressurser

  • Er for opptatte av seg selv, sitt eget ve og vel - og egen maktposisjon
  • Involverer og engasjerer ikke andre og delegerer ikke et helhetlig og forpliktende ansvar
  • Misbruker ofte sin makt til å redusere andres selvrespekt og selvfølelse

Gode ledere er flinke til
å utnytte menneskelige ressurser

  • Delegerer, involverer og engasjerer medarbeidere i avtalte ledelsesprosesser
  • Bygger bro mellom målstyring og verdistyring, unngår mobbing og forskjellsbehandling
  •  
  • Hjelper medarbeidere til å fokusere på resultater
  • Gjør det lettere - ikke vanskeligere - for folk å gjøre jobben sin!

Gode lederes virkemidler

Inviterer til et forpliktende samarbeid om felles mål og resultater – og synliggjør personlig ansvar for og forpliktelse på resultater i hele organisasjonen

Viser at resultater er viktige ved å gjennomføre god og konsekvent resultatstyring – med fokus fremover istedenfor bakover!

Utvikler et felles verdigrunnlag for å hjelpe ledere og medarbeidere i deres daglige prioriteringer og verdivalg

Gode ledere unngår disse fellene:

Snakker om resultatstyring, men driver aktivitetsstyring

Lar folk forplikte seg og følges opp på aktiviteter og handlingsplaner i stedet for på resultater

Prøver å styre på for mange siktepunkter (mål) samtidig!

Bruker for mye energi bakover - på noe som ikke kan
gjøres noe med likevel

Fortsetter i samme spor – selv med for dårlige resultater!

Bruk resultatledelse til å
drive enklere og bedre
ledelse!

Gode ledere skaper et felles verdigrunnlag

Resultatledelse starter ”innenfra” med å aktivere intern energi - ved å involvere, engasjere og bygge et forpliktende samarbeid mellom alle som sammen skal skape resultater

For å kunne styre trenger dere klare mål å sikte mot, klar utsikt (fokus) fremover og frihet til å endre arbeidsmåte!

Resultatsikringsmøtet blir den viktigste ledelsearenaen!

Utvikler en kultur basert på felles verdier
der resultatledelse står sentralt

Viktige verdier i en slik kultur er:

deltakelse, engasjement og meningsfylthet
forpliktelse, ta ansvar, vise mot og endringsvilje
ærlighet og oppriktighet, ikke lyve, skylde på andre etc.
synliggjøring, vise frem, ikke gjemme bort eller bortforklare etc.

Gode ledere delegerer ansvar og
hjelper medarbeidere til å mestre...

...forpliktelse på resultater og frihet på aktivitet - innenfor et felles verdigrunnlag og avtalte rammer.

...dokumentasjon av mål i individuelle "resultatkontrakter"

..ledere på alle nivåer hjelper hverandre med å skape resultater og ikke minst - mestre krevende lederroller!

...team er en naturlig arbeidsform

Gode ledere ønsker dialog
og åpen kommunikasjon

Åpen kommunikasjon er basert på både fakta og følelser

Gode ledere er flinke til å involvere og engasjere medarbeidere, de tør stille spørsmål – og lytte til svar

Både ledere og medarbeidere trygge nok til at de tør involvere seg og vise åpenhet

Gode ledere er opptatte av det som skjer i grensesnittet mot brukerne – og hvordan sammen få til forbedringer her!

Veien til enklere og bedre ledelse!

Styr fremover mot forpliktelse på resultater!
Velg ut de få, viktigste målene: Maks 3 mål pr. leder!
Bruk et ett-arks resultatskjema for bedre resultatkontrakter
Etabler resultatsikring i en helhetlig ledelsesmodell
Gjør resultatsikringsmøtet til den viktigste ledelsesarenaen!
Bygg bro mellom målstyring og verdistyring

Gode ledere ser fremover istedenfor bakover!

Gode ledere forstår betydningen av og forskjellen på resultatrapportering (se bakover) og resultatstyring (se fremover) – og at begge trenger sine spesielle virkemidler

Bruker ikke for mye tid og energi på
å se bakover – på det som har vært

å utrede, analysere og forklare det som har skjedd

Resultatsikringsmøtet

Streng regi

Resultatsikringsmøtet tar utgangspunkt i det avtalte resultatskjemaet. Den enkelte sekunderes i forhold til avvik fra sine mål Møtet har en streng regi med tydeliggjøring av ledelsesprosess Hvilke tiltak planlegges nå for å nå mål (redusere avvik)? -Fokus på fremtid, ikke på fortid -Resultatsikring, ikke forklaring (”ett spørsmål, to svar”)

God forberedelse

Alle deltakere forbereder seg og kjenner sin situasjon i forhold til egne mål. Det rapporteres i forhold til mål, og ved avvik må forslag til tiltak foreligge!

Gode ledere gjennomfører konsekvent resultatstyring

Utgangspunkt i avtalte mål og rollefordeling

Virkemidler: Synliggjøre avvik fra mål og vise frem tiltak for å komme tilbake på kurs igjen

Komme ut av resultatstyringen ”på opptur” og med økt tro på at de tiltak som er valgt, vil gi ønskede resultater

Noen enkle ord helt til slutt!
Som leder og menneske;

Ikke ta ting personlig
Ikke forutsett ting om andre
Ha rene tanker
Gjør så godt du kan